Resources
Blog

5 nya forskningsbaserade kategorier - som bidrar till ditt företags välmående och framgång

Robin Heed
June 15, 2021
Minutes
5 nya forskningsbaserade kategorier - som bidrar till ditt företags välmående och framgång

Önskar du att du kunde mäta självledarskapet i din organisation? Nu är det möjligt! Winningtemp utökar sitt utbud med ytterligare 5 kategorier. Vårt frågebatteri har tidigare baserats på 9 forskningsbaserade kategorier som bidragit till flera organisationers framgång, och nu har vi tillsammans med motivationsforskaren Leif Denti alltså tagit fram 5 ytterligare kategorier. Vi är övertygade om att de kommer att underlätta ditt viktiga arbete mot en välmående organisation. Nyfiken?

Att få sitt företag att växa innebär ständigt nya utmaningar. Med hjälp av våra 5 nya kategorier i frågebatteriet kan dina medarbetare svara på fler frågor som rör arbetsplatsen.  På så vis kan du öka förståelsen för deras välmående och därigenom skapa ett framgångsrikt företag.

I en exklusiv intervju diskuterar Cecilia Holmblad de nya kategorierna med Leif Denti. De går igenom varför man valde att fokusera på just dessa faktorer och varför de är viktiga för organisationers framgång.

Lyssna när de presenterar de nya kategorierna och ger exempel på frågor som kopplar an till respektive kategori, så att du kan få en försmak på Winningtemps frågebatteri.

Vill du ha en sneak peak på några av kategorierna här och nu? Nedan presenterar vi två av dem och exempel frågor som medarbetarna kan svara på: 

Ambassadörskap

Forskningen visar att människor med högt ambassadörskap har färre sjukdagar, stannar på företaget längre, och presterar bättre. Därför är det ett viktigt fokusområde hos många företag.

Idag mäter många organisationer ambassadörskap genom sitt ENPS-resultat. Det resultatet får man genom att ställa frågan “Hur troligt är det att du skulle rekommendera att arbeta på företaget till en vän eller bekant?” 

Problemet med att bara ställa en fråga blir att svaret inte blir särskilt nyanserat eller stabilt. Därför har vi valt att inkludera fler frågor i vårt frågebatteri, och på så sett får vi mer nyanserade svar utifrån flera perspektiv.

3 exempel på frågor som kan dyka upp i vårt frågebatteri inom ämnet ambassadörskap:

  • Pratar du gott om din arbetsgivare inför vänner och bekanta?
  • Tycker du att dina och företagets värderingar liknar varandra?
  • Bryr du dig om företagets framtid?

Självledarskap

Förmågan till självledarskap är för många företag ett fokusområde. Det är ett fokus som har ökat i popularitet under det senaste året, mycket på grund av pandemin. Distansarbetet har lagt mycket ansvar på medarbetarna, att de själva håller sig disciplinerade och motiverade. Forskningen har visat att de som visar tecken på högt ledarskap tenderar att vara mer produktiva och självständiga, och lyckas därmed bidra i högre grad till företagets framgång.

Tre olika teorier

Det finns flera olika sätt att definiera självledarskap. Baserat på resultatet av forskningen inom självledarskap så kombineras Winningtemps mätningar av tre intressanta frågeområden.

  1. Self Leadership -  Här fokuserar vi på mindset och framtidsplanering.
  2. Personal initiative - Här kan vi mäta beteenden och i vilken grad man vill lösa problem och skapar möjlighet att vara ihärdig.
  3. Voice Behaviours - Här mäter vi huruvida dina medarbetare känner sig trygga med att yttra en åsikt om ledningen och företaget.

3 exempel på frågor som kan dyka upp i vårt frågebatteri inom ämnet självledarskap:

  • Sätter du specifika mål för din prestation på ditt arbete?
  • När ett problem uppstår på jobbet, är du aktiv i att försöka lösa det?
  • Kommunicerar du dina åsikter till chefer eller ledning, även om det finns en chans att de tycker olika?

Här kan du få veta mer

Är du nyfiken på att höra mer om anledningarna till varför just de här 5 kategorierna är viktiga för företags välmående och framgång? Vill du dessutom höra fler frågor så att du kan se över hur ditt företag mår redan idag? Då borde du lyssna på hela intervjun som du hittar här.

Robin Heed jobbar som Product Marketing Manager på Winningtemp och brinner för att hjälpa företag att skapa en engagerad och lönsam arbetsplats!

About the author
Robin Heed

Focusing on people

If you are interested in finding out more about what Winningtemp can offer your organisation get in contact with our sales team.