Ridestore

Ridestores hemlighet till ökad arbetsglädje och högre medarbetarengagemang

Ridestore

Bakgrund

Efter att ha insett att behovet fanns där för en lösning som kunde ge mer information om medarbetarengagemang än årliga medarbetarundersökningar, började företaget Ridestore undersöka de olika verktygen som fanns tillgängliga på marknaden. Winningtemp verkade vara ett naturligt alternativ. För Lukas Fast, Head of Customer Experience, var det ett enkelt val. “Vi är ett digitalt företag som arbetar nästan helt på distans. Vi kände att verktyget var designat på ett sätt som gjorde det enkelt att integrera i vårt arbetsflöde.”

Hur Winningtemp hjälpte Ridestore att mäta och öka medarbetarnas arbetsglädje

Ridestore, som är en återförsäljare av sportkläder, signalerar coolhet. Brandingen, med snowboardåkare som svävar genom luften med mjuk, pulvervit snö under sig och bländande vintersolstrålar, är en riktig pulshöjare. Det känns ju rätt naturligt att ett företag som säljer spännande äventyr till sina kunder är en superpopulär arbetsgivare. Men kan Ridestore replikera samma känsla av spänning på arbetsplatsen?

Det är ingen överraskning att Ridestores värderingar toppas av medarbetarnas arbetsglädje – sist och slutligen är den vad de säljer. Ett ambitiöst mål med tanke på att inte mindre än en femtedel av brittiska anställda är olyckliga i sina jobb, enligt Wrike’s Happiness Index 2019.

Förutom traditionella one-on-ones hade företaget emellertid ingen konkret strategi för att mäta sina medarbetares mående. Därför hade man aldrig en “fullständig översikt” eller en specifik skala på hur nöjda medarbetare var.

Men med ett växande team kände företaget att de behövde ett system för att bedöma vad som fungerade bra, men också vad som kunde förbättras, på ett företagsomfattande plan. Allt emedan som de behöll den sammanknutna och stöttande andan som funnits sedan start.

Efter att ha insett att behovet fanns där för en lösning som kunde ge mer information om medarbetarengagemang än årliga medarbetarundersökningar, började Ridestore undersöka de olika verktygen som fanns tillgängliga på marknaden. Winningtemp verkade vara ett naturligt alternativ. För Head of Customer Experience, Lukas Fast, var det ett enkelt val. “Vi är ett digitalt företag som arbetar nästan helt på distans. Vi kände att verktyget var designat på ett sätt som gjorde det enkelt att integrera i vårt arbetsflöde.”

På grund av covid-19-pandemin ökade antalet medarbetare som arbetar hemifrån i nästan alla organisationer. Statistik av Storbritanniens Office for National Statistics visar att 49,2% av anställda vuxna arbetade hemifrån i april 2020 på grund av regler för social distansering som introducerats som ett svar på coronaviruspandemin. Innan pandemin var samma siffra fem procent. 

Ridestore var framåtblickande i sin affärsmodell långt innan det blev populärt eller till och med nödvändigt att låta medarbetare arbeta hemifrån. Föga överraskande förstår företaget även vikten av engagerade medarbetare. Men när ett globalt team arbetar på distans kan det vara svårt att skapa delaktighet och en nära sammanhållning.

Winningtemp gjorde det möjligt för Ridestore att få medarbetare att känna sig delaktiga och förstå varandra oberoende av tidszon eller distans. För Julia Karlsson, Market Lead of CX Nordics, är en nyckelaspekt att plattformen är så enkel att använda. “Det tar cirka 15 sekunder att svara på en undersökning. Det här ger oss data snabbt och hjälper oss att skapa en pålitlig bild av vår företagskultur och hur bra vi lyckas när det gäller våra mjuka värden. Ända från start var Winningtemp superlätt att använda. Vi kunde anpassa och sätta upp vår egen rutin för hur vi ville att verktyget skulle fungera för oss.”

Julia förlitar sig inte längre bara på instinkt för att uppskatta medarbetarnas arbetsglädje. Hon tackar Winningtemp för att ha omvandlat känslor till användbar data.

Innan Winningtemp arbetade vi på magkänsla och genom att ha samtal med medarbetare för att förstå vår arbetskultur. Vi gör det här regelbundet än idag, men nu kan vi också få riktig data på hur företaget mår.

Winningtemp har många funktioner som kan skräddarsys för företaget och deras unika behov. En särskild funktion som matchar Ridestores övergripande mål är Ge beröm-funktionen. Med hjälp av den kan en medarbetare berömma och gratulera en annan medarbetare.

Alessandro, teammedlem inom CX Italy & Content Production, har tagit emot verktyget helhjärtat och uppskattar möjligheten att kunna berömma sina kollegor. “Vem gillar inte att få beröm och erkännande för sitt hårda arbete? Jag älskar Ge beröm-funktionen! Den tar bara ett par sekunder att fylla i och du gör någons dag lite ljusare.”

Han fyller gärna i undersökningen varannan vecka då han förstår att för att ha maximal nytta ska Winningtemp användas av alla i teamet.

Det är ett så intressant och användbart verktyg där allas åsikter behövs för att verktyget ska kunna fungera optimalt. Vi alla arbetar på distans, så ibland kan det vara svårt att förstå hur det går för alla teammedlemmar. Winningtemp gör att jag omedelbart kan se hur saker och ting är med dess temperaturfunktion.

För ledningen är det instrumentpanelen som verkligen erbjuder ett 360-perspektiv. Lukas säger att den är mycket viktig för hans arbete då den ger en överblick och Julia instämmer. “Min go-to är definitivt adminvyn”.

Jag kan enkelt se vilka områden som medarbetare i mitt team är nöjda med och vad vi behöver arbeta med. Jag gillar verkligen kommentarerna som mina medarbetare kan ge för att jag bättre ska förstå varför de inte är så nöjda med något.

Hon säger att det ofta är en anonym kommentar som leder till djupare diskussioner inom teamen eller under one-on-one-avstämningarna. “Jag gillar att det är anonymt så att alla verkligen kan uttrycka vad de känner, även om det till en början kan kännas obekvämt.”

Ridestore säljer inte bara en spännande livsstil, utan de andas även det egna varumärket. Ledningen vet att teamets arbetsglädje är avgörande för framgång. Genom att implementera Winningtemp har de uppnått en djupare förståelse för hur nöjda medarbetarna känner sig. Nu har teamet ett digitalt rum där de har friheten och autonomin att rida på kreativitetsvågorna med självförtroende och stöd.

Lukas sammanfattar utmärkt de möjligheter för global framgång som plattformen erbjuder:

Winningtemp ger oss verktyget för att identifiera och vidta åtgärder baserat på mönster, vilket hjälper oss att ta oss till nya höjder.

Fler kundcase

Flera kunder vi är stolta över

Se alla kundcase
aqua-dental-winningtemp

Aqua Dental

Temperaturmätning - Heimstaden

Heimstaden