Klarapapper

Klara Papper har fått en klar bild av medarbetarupplevelsen

Elite Hotels

Bakgrund

I snart ett år har redovisningsbyrån Klara Papper använt sig av Winningtemp för att mäta medarbetarnas upplevelse av verksamheten och arbetsuppgifterna.
– Alla organisationer mår bra av att veta precis hur medarbetare har det – jag rekommenderar det verkligen till andra företag, säger Maria Bjurström Rosén, administrativ chef på Klara Papper.

I snart ett år har redovisningsbyrån Klara Papper använt sig av Winningtemp för att mäta medarbetarnas upplevelse av verksamheten och arbetsuppgifterna.

– Winningtemp har verkligen hjälpt våra chefer i sitt ledarskap. Det är ett handfast sätt att få reda på vad som görs bra och var det eventuellt borde sättas in åtgärder, säger Magnus Ramfelt, VD för Klara Papper.

Innan Klara Papper började använda Winningtemp hade de ingen aning om hur mycket det skulle underlätta HR-administrationen. Företagets VD, Magnus Ramfelt, hade hört talas om verktyget via Linkedin och bestämde sig för att ge det en chans. Anledning till beslutet var att en företagslednings upplevelse av sina medarbetares engagemang inte alltid överensstämmer med verkligheten och Winningtemps verktyg erbjuder en mer konkret bild av hur det egentligen ser ut.

– Med Winningtemp kan vi verifiera om vår känsla av hur organisationen mår verkligen stämmer, istället för att gå runt och gissa. Så vi hade inget specifikt problem, utan ville veta om det var så bra som vi upplevde att vi hade det. Men verktyget fångar även upp många andra delar av verksamheten. Det har överträffat våra förväntningar. Nu undrar jag hur vi någonsin klarade oss utan det, säger Maria Bjurström Rosén, administrativ chef på Klara Papper.

Leder till åtgärder 

Klara Pappers värdeord är ”trygghet, utveckling och engagemang”. Med Winningtemp kan företaget konkret mäta hur värdeorden uppfattas och efterlevs. Ända sedan starten har svarsfrekvensen från medarbetarna varit nästan 100 procent. Enligt Maria Bjuström Rosén beror det på att de anställda uppskattar plattformen och har märkt att deras svar leder till åtgärder.

– Nu vet vi precis hur medarbetare mår vecka för vecka, och om vi gör någon satsning eller arbetstopp så vet vi precis hur det uppfattas. Det har också gjort det mycket lättare att veta exakt vad vi ska prata om på utvecklingssamtalen. Alla organisationer mår bra av att veta precis hur medarbetare har det – jag rekommenderar det verkligen till andra företag, säger Maria Bjurström Rosén.

Hög svarsfrekvens

Winningtemp har ett brett utbud av förformulerade frågor som ligger till grund för olika ”temperaturmätningar”, men det finns också möjlighet att skriva egna frågor. På dessa kan medarbetarna svara med en attityd, i form av en smiley, och vid behov skriva en anonym kommentar.

– Medarbetarnas kommentarer har verkligen ökat. I början var det bara någon enstaka, men nu märker de att kommentarerna leder till åtgärder. Det gör att fler känner delaktighet och engagemang för verksamheten. För två veckor sedan hade vi en endagskonferens och efter det skickade jag ut specifika frågor om vad medarbetarna tyckte om dagen. Varje gång vi använder verktyget på det sättet så tänker jag ”åh, vad bra det här är”, avslutar Maria Bjurström Rosén.

Fler kundcase

Flera kunder vi är stolta över

Se alla kundcase
Avega Group

Avega Group

Bisnode Case Study
Bisnode

Bisnode