Employee Experience

Därför ska du sluta med din årliga medarbetarundersökning

årliga medarbetarundersökning

Att ta action på resultatet från en medarbetarundersökning är en utmaning för många ledare. För att skapa en välmående arbetsplats behöver du rätt förutsättningar för att kunna agera effektivt och proaktivt på medarbetarnas upplevelser. Här är fem anledningar till att sluta med den årliga medarbetarundersökningen.

Den kan inte påverka medarbetarnas välmående

Genom att göra en årlig medarbetarundersökning får du ett resultat som ger dig indikationer på hur dina medarbetare mår. Men en medarbetarundersökning gäller här och nu och det är svårt att avgöra om medarbetaren bara haft en dålig dag eller om hen har mått sämre över en längre tid. Det kan vara svårt att avgöra om det “brinner” eller om det är ett mångårigt missnöje som ligger och pyr. Finns det till exempel en mobbningsituation som ni inte har upptäckt behöver organisationen agera snabbt! Men med resultatet från medarbetarundersökningen blir det omöjligt att prioritera insatser. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med kunskap om de enskilda fallen.

Väntar du dessutom ett helt år med att mäta igen riskerar du inte bara att viktiga medarbetare blir sjukskrivna eller slutar. Att inte agera minskar förtroendet för ledningen och påverkar arbetsgivarvarumärket på ett negativt sätt.

Den höjer inte engagemanget

Många medarbetare upplever att möjligheten att få påverka och vara delaktig i organisationen är viktigt för att känna engagemang. Men att svara på en enkätundersökning en gång per år är inte tillräckligt. Det digitala landskapet har förändrat kundernas beteende. Idag behöver organisationer kunders feedback löpande för att inte riskera att tappa någon. Detsamma gäller för medarbetare. De har inte tid att vänta tills nästa medarbetarundersökning för att göra sin röst hörd. Och de har inget tålamod att vänta ytterligare ett år för att saker som inte fungerar idag ska förändras på sikt.

Som en modern arbetsgivare behöver du hitta sätt att jobba mer agilt med feedback från dina medarbetare. Det kommer du få tillbaka i engagemang, och i förlängningen kommer det att synas på sista raden.

Guide Ledare skapar lönsamhet genom fokus på medarbetarupplevelse Hämta guiden här!

En medarbetarundersökning sänker inte omkostnader

Sjukfrånvaro, felrekryteringar och personalomsättning. Listan på “onödiga” omkostnader för medarbetare kan göras lång. Men att lägga hundratusentals kronor på detta är verklighet för många organisationer idag. Kanske finns det kunskap om vikten av en bra medarbetarupplevelse, men ingen tid att implementera de förändringar som gör verklig skillnad i medarbetarnas vardag. Eller så är det svårt att sätta fingret på vilka delar som är i störst behov av förändring. Genom att kontinuerligt stämma av läget med medarbetare och fråga hur de har det kan organisationen få ovärderlig input på saker som behöver förbättras. Det kan handla om mindre detaljer som behovet av att köpa in en ny kaffemaskin, fler tangentbord eller att skapa en trivselgrupp – eller större saker som organisatoriskt missnöje eller ledarskapsproblem som tar längre tid att klura ut. Att ta in feedback löpande gör att ni kan agera proaktivt och vara mer snabbfotade i att förebygga både ohälsa och missnöje.

Det går inte att reagera i realtid på resultaten

Ibland kan resultatet från medarbetarundersökningen komma som en chock. Allt tycks funka som vanligt, men under ytan hopar sig problemen – och ledningsgruppen har inte märkt någonting. Konflikter, ohälsa eller kränkande särbehandling kan ha pågått en längre tid och tärt på både medarbetare och arbetsgrupper i allt från några veckor till över ett år. Det kan vara ett litet problem som vuxit eller ett övertramp som borde ha hanterats omgående. Att inte kunna agera direkt på dessa incidenter kan få stora och kostsamma konsekvenser i form av sjukskrivningar och personalomsättning, men också skapa minskat förtroende för ledningen och ryktesspridning internt.

Medarbetarundersökningen är inte helt tillförlitlig

Årliga medarbetarundersökningar värderas högt av ledningen – det är ju den enda ledtråden de har till hur medarbetarna känner. Men sanningen är att den inte är särskilt tillförlitlig. Oftast avspeglar svaren bara medarbetarnas känsla i stunden. Att mäta engagemang och välmående i en organisation under en längre period kan ge helt andra resultat. Du får snabbare vetskap om akuta problem som kränkande särbehandling och du får kontinuerligt insikter i hur dina medarbetare ser på ledarskap, meningsfullhet och arbetsglädje. Att mäta organisationens välmående kontinuerligt skapar en unik helhetsbild som gör det möjligt att agera proaktivt genom att både ta vara på möjligheter och åtgärda eventuella problem.

Läs mer om hur du kan bli en både effektiv och mer attraktiv arbetsgivare i vår eBook Så skapar framgångsrika ledare lönsamhet genom fokus på medarbetarupplevelse

Hannah Wigren

Hannah är Head of Demand Generation på Winningtemp. Hennes största förebild är Simon Sinek, kanske för att de delar tron på en ljus framtid och vår förmåga att bygga den tillsammans. Mest av allt tror hon dock på evig kärlek, inte minst mellan HR och Tech!

Tips och inspiration för en välmående och utvecklande arbetsplats

Få de senaste uppdateringarna i mailkorgen

Mer intressant läsning

Våra senaste blogginlägg